Włochy nie mogą się pochwalić zbyt dużą liczbą sieci trolejbusowych. Kilka linii trolejbusowych spotkamy w Rzymie, Neapolu czy Bolonii. Do tego skromnego grona dołączył właśnie trolejbus w korytarzu BRT w Pescarze do kompleksu sportowego Dean Martin w Montesilvano. Realizacja przedsięwzięcia ciągnęła się od 30 lat. Nic dziwnego, że uruchomienie nowej usługi odbyło się bez oficjalnej fety, a pojazdy wyruszyły w podróż pięć minut po godzinie 6 rano 11 września.
Liczne opóźnienia w budowie linii trolejbusowej i protesty sprawiły, że włoscy urzędnicy nie świętowali hucznie otwarcia nowej linii trolejbusowej. Uruchomienie odbyło się po cichu, a pojazdy wyruszyły na trasę po raz pierwszy 11 września o 6:05 rano. Sytuację skomentował we włoskich mediach Marco Marsilio, prezydent regionu Abruzja. – Chcę podziękować burmistrzom Masciemu i De Martinisowi, którzy mieli odwagę kontynuować tę walkę, nawet mimo licznych przeciwności. Transport publiczny to walka o cywilizację, bo chroni najsłabszych, zmniejsza natężenie ruchu i poprawia jakość życia. Od dziś z Montesilvano do Pescary można podróżować wydzielonym pasem, i to w zaledwie kilka minut, bezpiecznie i tanio. Chcę również podziękować firmie TUA, która pomimo wyczerpujących apeli i protestów, sporów i wątpliwości doprowadziła ten projekt do ostatecznego finału i teraz daje nam możliwość zaoferowania doskonałej usługi – podkreśla Marsilio.
Budowa sieci ruszyła w 2009 roku i napotkała na swej drodze chociażby protesty mieszkańców przed ingerencją i oszpeceniem krajobrazu miasta. Udało się jednak projekt doprowadzić do końca i trasa liczy dziś 8 kilometrów długości. Większość trasy, bo na długości ok. 6 km, jest wydzielona i niezależna od ruchu innych pojazdów oraz z priorytetem dla trolejbusów. Sieć trakcyjna znajduje się nad prawie całością trasy – poza krańcówkami. Trolejbusy poruszają się z częstotliwością co 10 minut w dni powszednie w godzinach od 6:05 do 20:45 w kierunku Montesilvano i od 6:35 do 21:15 w kierunku Pescary. W weekendy kursowanie pojazdów ustalono od 7:00 do 21:00 w obu kierunkach co pół godziny.
Tylko sześć wozów
Trolejbusy pokonują całą trasę w zaledwie 30 minut. Firma przewozowa TUA dysponuje natomiast tylko sześcioma trolejbusami Van Hool ExquiCity 18 wyposażonych w baterie umożliwiające przejechanie do 24 km bez zasilania z sieci, co sprawia, że czas na tzw. obrót pojazdu jest bardzo krótki. Powoduje to, że przewoźnik musi wspomagać się dwoma autobusami elektrycznymi Yutong. Elektryki były nawet widziane na trasie już pierwszego dnia funkcjonowania. Trolejbusy Van Hool mają 18,6 m długości i mogą pomieścić do 135 pasażerów.
Uruchomienie trolejbusów zbiegło się z początkiem roku szkolnego w Pescarze, więc część dzieci mogła skorzystać z niekonwencjonalnej przejażdżki trolejbusem w drodze do szkoły lub z powrotem do domu. Jednocześnie wprowadzono również zmiany w funkcjonowaniu niektórych linii autobusowych – rozrzedzono częstotliwość kursów, a część odwołano. Szacuje się, że średnio dziennie w jednym kierunku będzie przewożonych 4000 osób, co daje łącznie 8000 osób dziennie.
Kolejne trasy w planach
Włoskie media donosiły, że planowanie trolejbusów rozpoczęło się już na początku lat 90. Pomysł na wdrożenie nowego środka transportu miał się pojawić już w 1988 roku, kiedy w Pescarze otwarto monstrualny budynek dworca Pescara Centrale. Oznaczałoby to, że mieszkańcy musieli czekać na trolejbusy niewiarygodne 37 lat. Dodajmy, że ratusz nadal podtrzymuje plany skierowania trolejbusów na południe od centrum miasta, a także na zachód, w kierunku lotniska. – Teraz naszym celem jest przedłużenie linii do Francavilli, lotniska, Chieti Scalo i wzdłuż autostrady Tiburtina, aby obsłużyć cały obszar metropolitalny. Chcemy nowoczesnych miast, z mniejszą liczbą samochodów i większym udziałem komunikacji publicznej. To jest wyzwanie przyszłości i my je podejmujemy – podkreśla Marco Marsilio, prezydent regionu Abruzja.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.